JOCURI DE IARNĂ
Pe cerul ca smaraldul au început să se adune norii
posomorâţi. Încet- încet steluge arginţii încep să coboare sfios. În curând
copacii se învăluie în dantele, iar ramurile lor atârnă obosite sub greutatea
stratului de omăt.
Iarna grea a căzut peste sat. Zăpada a îmbrăcat întreaga
fire într-o mantie albă. Gerul a pus mustăţi de gheaţă la streşini şi a desenat
flori pe geamuri. Marioara şi Ionel privesc cu nostalgie spre derdeluş. Larma
copiilor sparge liniştea şi ajunge până la ei.
Ce păcat! Mama le-a interzis să iasă la joacă până nu-şi
termină temele. Ionel trebuie să-şi pregătească lucrarea la istorie, iar
Marioara să rezolve exerciţii şi probleme la matematică. Dorinţa de a ieşi pe
derdeluş i-a ambiţionat să-şi termine temele mult mai repede ca de obicei.
Gata! Jos din cui căciulile, cojocelele şi fularele, repede în ghete şi pe
săniuţe. Ce chiote şi veselie! Suie şi coboară dealul îmbujoraţi copiii din
sat. Unii râd, fac mare haz, alții capătă cucuie. Georgică
înoată prin zăpadă trăgând o sanie mai mare decât el. Mihăiţă şi Andrei fac
mătănii prin zăpadă, în timp ce Azorică latră bucuros, dând din coadă. Câteva
fetiţe, cu obrajii ca merele pârguite au ridicat un om de zăpadă, alb ca spuma
laptelui şi i-au pus drept căciulă o oală roşie spartă şi un fular ponosit. Cu
ochii de tăciune, acesta îi priveşte acum nedumerit.
În timp ce băieţii se antrenau
într-o bătaie cu bulgări de zăpadă, umplând aerul rece cu ţipete de bucurie,
apare mama Marioarei şi a lui Ionel. Cei doi o privesc nelămuriţi. Doar îşi
terminase temele! De ce o fi mama supărată? Amândoi într-un glas i-au spus
mamei că temele sunt gata. Şi-au cerut iertare că n-au mai apucat să treacă
prin bucătărie să o anunţe. Mama le-a tras o muştruluială zdravănă, dar i-a
iertat.
Odată cu lăsarea serii valurile de copii îşi
iau săniuţele şi pornesc spre casă obosiţi, îngheţaţi dar cu căldură în
priviri.
Noaptea începe să-şi aprindă una
câte una luminile deasupra sătucului înzăpezit. Marioara şi Ionel adorm cu gândul că mâine se vor juca
din nou.
CRITERII
DE EVALUARE
Criteriul
|
Suficient
|
Bine
|
Foarte bine
|
C1
– respectă cele trei părţi ale
compunerii
|
C1
|
C1
|
C1
|
C2
– prezintă întâmpările într-o succesiune logică surprinzând locul, timpul şi
personajele întâmplării, prezentând o cauză care să determine desfăşurarea
acţiunii şi un moment care stârneşte curiozitatea
|
-
|
C2
|
C2
|
C3
– conturează personajele
|
C3
|
C3
|
C3
|
C4 – foloseşte
multe verbe pentru a da dinamism acţiunii
|
C4
|
C4
|
C4
|
C5
– respectă timpul narativ
|
C5
|
C5
|
C5
|
C6
– exprimare corectă
|
-
|
C6
|
C6
|
C7
– limbaj expresiv
|
-
|
-
|
C7
|
C8
– aspectul lucrării
|
C8
|
C8
|
C8
|
C9
– originalitatea
|
-
|
-
|
C9
|
COMPUNERE DESPRE ANIMALUL PREFERAT
Animalul meu preferat
Animalul meu preferat este câinele, pentru că este un
animal fidel şi vigilent. De când mă ştiu am avut mai mulţi câini pe care i-am
îndrăgit foarte mult. I-am crescut de mici. Dar cel mai mult am iubit-o pe
Pufi.
Mai întâi am văzut-o când era cât un ghem şi se hrănea lacomă de la mama ei,
Lesy. Cum a putut mânca singură am şi luat-o acasă. Îmi plăcea, în primul rând să mă joc cu ea pentru că
erau grăsuţă şi pufoasă. În plus,
mi-am pus în minte să o dresez. Am învăţat-o să urmărească mingea pe care i-o
aruncam la o oarecare distanţă, apoi să
mi-o aducă. De asemenea am învăţat-o
să facă tumbe prin iarbă. De altfel,
eram nedespărţite. Contrar părerii
unora, că numai cânii de rasă pot îndeplini comenzile stăpânului, Pufi avea
priceperea să le şi înţeleagă. Îi plăcea
tare mult să alerge prin parc, să se joace şi să fie alintată. Alteori, din contră, lenevea şi adora să fie
scărpinată pe burtă. Era inteligentă, credincioasă şi avea o privire expresivă.
Chiar dacă nu vorbea eu ştiam că şi ea mă iubeşte la fel de mult pe cât o
iubeam eu.
Iată de ce am rămas cu un gol în suflet, când Pufi a murit
cu puţin înainte de a împlini 14 ani. Îmi stăruie mereu în minte privirea ei
din ultimele clipe. Din acest motiv, acum nu mai am nici un câine. Trebuie să
treacă ceva timp să se vindece această rană.
CRITERII
DE EVALUARE
Criteriul
|
Suficient
|
Bine
|
Foarte bine
|
-
să respecte părţile unei
compuneri
|
-
respectă părţile unei compuneri
|
-
respectă părţile unei compuneri
|
-
respectă părţile unei compuneri
|
-
să respecte tema dată
|
-
respectă tema dată
|
-
respectă tema dată
|
-
respectă tema dată
|
-
să dea un titlu potrivit
compunerii
|
-
dă titlu compunerii
|
-
dă titlul potrivit compunerii
|
-
dă titlul potrivit compunerii
|
-
prima propoziţie să fie suficient de interesantă pentru
a determina cititorul să citească mai departe.
|
-
nu respectă cerinţa
|
-
respectă o parte din cerinţă
|
-
respectă cerinţa
|
-
să folosească expresii care
introduc argumente de genul: „mai întâi”, „apoi”, „în primul rând”, „în al
doilea rând”, „în plus”, „de altfel”
|
-
foloseşte 1-2 expresii
|
-
foloseşte 3-4 expresii
|
-
foloseşte toate expresiile
|
-
să folosească argumente pentru
a-şi susţine părerea de felul: „contrar”, „din contră”
|
-
nu respectă cerinţa
|
-
foloseşte un argument
|
-
foloseşte ambele argumente
|
-
în ultimul alineat să prezinte
toate argumentele folosind expresii de genul: „de aceea”, „iată de ce”, „din
acest motiv”
|
-
foloseşte un argument
|
-
foloseşte două argumente
|
-
foloseşte toate argumentele
|
-
exprimare corectă
|
-
se exprimă parţial corect
|
-
se exprimă corect
|
-
se exprimă corect
|
-
aspect plăcut al lucrării
|
-
apar câteva 3-4corecturi
|
-
apar 1-2 corecturi
|
-
nu apar corecturi
|
-
originalitate
|
-
nu respectă cerinţa
|
-
nu respectă cerinţa
|
-
respectă cerinţa
|
Alcătuirea planului de idei
în vederea
redactării unei compuneri
Exprimarea corectă, orală sau scrisă -
obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar - constituie
unul din instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate
fi concepută dezvoltarea viitoare a elevilor. Capacitatea de exprimare este o
necessitate vitală, cu reale implicaţii în viaţa şi activitatea socială, iar
însuşirea corectă a sistemului limbii române este, mai ales, rezultatul
interdisciplinarităţii în predarea citirii, gramaticii, compunerii.
Premisa principală de la care trebuie
pornit în îndrumarea elevilor pentru activitatea de elaborare a unei compuneri,
indifferent de tipul ei, este necesitatea muncii independente, a efortului
propriu.
Pentru realizarea acestui obiectiv
este necesară stabilirea conţinutului fiecărei compuneri, cât şi a felurilor
acestora. De asemenea se cere sporită
ponderea compunerilor care solicită în mai mare măsură activitatea creatoare a
elevilor.
În elaborarea unei compuneri planul
este un elemant de tehnică şi el nu poate denumi un anume fel de compunere.
Desigur că toate compunerile se alcătuiesc pe baza unui plan. Există compuneri al
căror plan elevii în găsesc chiar în manual sau este oferit de către învăţător.
În alte situaţii planul se întocmeşte în colectiv, de către învăţător şi elevi
(în colaborare). Există şi situaţii în care planul compunerii este în
totalitate rodul efortului personal al elevilor.
Planurile compunerilor, respectiv
ideile principale ale acestora, pot fi redate nu numai prin formularea unor
întrebări sau enunţuri. Foarte frecvent se utilizează un şir de ilustraţii.
Fiecare din ilustraţii redă un moment esenţial din succesiunea momentelor care
marchează conţinutul de bază al unei naraţiuni. Posibilităţile de creaţie la
acest fel de compuneri sunt mult mai mari decât la cele pe bază de texte. Aici,
ilustraţiile respective nu mai redau direct, prin cuvinte, naraţiunea sau
peisajul respectiv din natură. Ele numai sugerează. Elevul va trebui să
reflecteze asupra fiecărei ilustraţii în parte, pentru ca apoi, urmărind
succesiunea lor, să poată stabili înlănţuirea ideilor pe baza cărora se va
alcătui compunerea. Dacă acţiunea respectivă este sugerată de conţinutul şi
succesiunea ilustraţiilor, redactarea compunerii trebuie să fie rezultatul unei
activităţi creatoare din partea elevilor.
Operaţiunea de întocmirea a planului
îi învaţă pe elevi să-şi ordoneze gândirea, să stabilească legături între idei
şi să stabilească modul lor de prezentare spre subiectul compunerii. În acest
scop este utilă analogia cu unele opera literare, chiar din manuale la care
elevii înşişi au fost solicitaţi să facă analiza şi să formuleze ideile
principale.
Operaţiunea de dispunere a
materialului este extrem de dificilă şi de aceea trebuie să crească ponderea
lecţiilor speciale de compunere, în care elevii sunt familiarizaţi cu structura
unei compuneri, cu modul de alcătuire al unui rezumat şi chiar cu etapele
alcătuirii unei compuneri. Este necesar ca elevii să opereze în mai mare măsură
cu elementele lecturii explicative pentru a-şi însuşi acele (elemente) instrumente
ale muncii intelectuale necesare nu numai în folosirea cărţii ca sursă de
informaţii, ci şi în activitatea de elaborare a unei compuneri. Există în
rândul a numeroşi învăţători practica de a-i obişnui pe copii să aibă caiete de
studiu individual, în care să-şi noteze observaţiile şi impresiile de ordin
personal prilejuite de lecturile pe care le-au parcurs şi singuri.
Reuşita etapei de dispunere sau
ordonare a materialului într-un plan de idei este condiţionată de materialul
concret de care dispun elevii în legătura cu subiectul pe care şi l-au ales,
precum şi de măsura în care ei stapânesc tehnica alcătuirii unei compuneri.
Bibliografie:
Berca Ion-,,Metodica predării limbii
române (citit-scris, citire)’’, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1971;
Şerdean Ioan-,,Metodica predării
limbii române la clasele I-IV’’, manual pentru şcolile normale, clasele a XI-a, a XII-a şi a
XIII-a, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1991.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu